Auton jännitteettömyyden toteaminen auton omalla järjestelmällä
Suositus 5 (5.5.2025)
Kysymys:
Joissain sähköautoissa on oma jännitteettömyyden toteamisjärjestelmä, eli auto itse kertoo diagnostiikkatyökalun näytöllä, että se on jännitteetön. Riittääkö tämä vai pitääkö jännitteettömyys vielä erikseen todeta jännitteenkoettimella?
Entä voiko yleismittaria edelleen käyttää jännitteettömyyden toteamiseen ennen jännitteettömänä työskentelyä, jos auton valmistaja ohjeistaa korjausohjeissaan niin?
Suositus:
Standardin SFS 6002:2025 kohdassa 6.2.4.1 todetaan, että ”Jos käytetään jännitteenkoettimia tai jännitteenilmaisujärjestelmiä, niiden on oltava standardien SFS-EN 61243‑1, SFS-EN 61243‑2, SFS-EN 61243‑3, SFS-EN 61243‑5 tai SFS-EN IEC 62271‑213 mukaisia.” Myöhemmin samassa kohdassa todetaan, että ”Jos erityissovelluksissa ei ole käytettävissä kohteeseen ominaisuuksiltaan tai fyysisiltä mitoiltaan sopivaa jännitteenkoetinta, jännitteettömyyden toteamiseen voidaan sähkötöiden johtajan tai muun vastuuhenkilön harkinnan perusteella käyttää muita mittalaitteita.”
Sähköajoneuvoja erityisesti koskevassa kohdassa U.2 puolestaan todetaan, että ”Sähkö- tai hybridiajoneuvoja huollettaessa ja korjattaessa on työntekijällä aina oltava käytettävissä
ajoneuvomallikohtaiset työohjeet, jotka sisältävät ohjeet ajoneuvon jännitteettömäksi tekemiseksi ja jännitteettömyyden toteamiseksi. Ohjeiden on oltava valmistajan tai riittävän ammattitaidon omaavan asiantuntijan laatimat.”
Lähtökohtaisesti valmistaja on suunnitellut tuotteensa turvalliseksi ja turvallisesti korjattavaksi. Ajoneuvon omaa jännitteenilmaisujärjestelmää voidaan lähtökohtaisesti pitää luotettavana, vaikka se ei olisi IEC 61243 -sarjan mukainen. Toisaalta tästä ei voi olla täyttä varmuutta, joten jännitteettömyys tulee todeta myös jännitteenkoettimella, mikäli suoritettava työ on sellainen, että siinä on mahdollista erehdyksessä koskea jännitteisiin osiin tai oikosulkea niitä.
Joissain ajoneuvovalmistajien ohjeissa ohjeistetaan käyttämään jännitteettömyyden toteamiseen yleismittaria. Nämä ohjeet on laadittu ennen SFS 6002:2025:n ja sen esikuvastandardin EN 50110-1:2023:n ilmestymistä. Yleismittaria ei tule käyttää jännitteettömyyden toteamiseen, vaan tulee käyttää esimerkiksi standardin SFS-EN 61243‑3 mukaista jännitteenkoetinta. Tällöin vältetään yleismittarin tai sen mittajohtojen virhekytkennän aiheuttamat vaarat.

